Обслуговування обладнання інформаційних систем
Група 6
Курс: Обслуговування обладнання інформаційних систем
Група № 6, курс 2
Викладач: Замура Олександр Васильович
Дата проведення заннятя за розкладом - 28 грудня 2020 р
Урок № 20
Кількість годин - 1 години
Тема:
ООІ та ПЗ-2.1.2 Побудова та підключення периферійних пристроїв
ЛПР Підключати периферійні пристрої до ПК; регулювати та усувати дефекти відображення інформації на екрані дисплея; підключати мультимедійне обладнання до ПК керувати їх роботою; проводити обслуговування обладнання інформаційних систем відповідно до встановленого порядку.
Виконати тести:
Курс: Обслуговування обладнання інформаційних систем
Група № 6, курс 2
Викладач: Замура Олександр Васильович
Дата проведення заннятя за розкладом - 21, 28 грудня 2020 р
Урок № 17 - 19
Кількість годин - 3 години
Тема:
ООІ та ПЗ-2.1.2 Побудова та підключення периферійних пристроїв
Призначення та функції периферійних пристроїв; техніко-експлуатаційні характеристики периферійних пристроїв.
Опрацювати матеріал:
Призначення периферійних пристроїв та їх особливості
Сучасні обчислювальні машини та системи являють собою сукупність складних електронних блоків, що виконують автоматичні обчислення та функції управління за допомогою алгоритмічно-програмного забезпечення. До складу таких машин та систем входять такі блоки (пристрої) як арифметико-логічний пристрій та пристрій управління, що в сукупності називають центральним процесором (ЦП), пристрій введення (ПВВ), пристрій виведення (ПВ), пристрій підготовки даних та запам'ятовуючий пристрій (ЗП) .
Основними (базовими) пристроями ЕОМ є, як відомо, центральний процесор та оперативна пам'ять (ОП). При такій архітектурі ЕОМ, ведуча роль в процесі обчислень належить процесору, який виконує програму, що зберігається в постійному запам'ятовуючому пристрої (ПЗП) і управляє роботою ОП, пристроєм введення/виведення та підготовки даних. У більшості типів сучасних ЕОМ немає окремих пристроїв підготовки даних, їх функції виконують пристрої введення/виведення інформації.
Для введення програм і даних використовуються пристрої введення. Вони дозволяють вводити в неавтоматичному або автоматичному режимі цифрові дані різного виду: тексти з алфавітно-цифровими та іншими символами, візуальні зображення, мовні фрагменти, дані з паперових та непаперових носіїв і таке інше. В якості пристроїв введення можуть використовуватись клавіатури, пристрої перетворення і введення текстово-графічної інформації (сканери), пристрої введення візуальної інформації (цифрові відеокамери, фотоапарати), пристрої введення звукових сигналів (sound blaster), пристрої введення з магнітних та оптичних носіїв (гнучкий диск, диск CD ROM, DVD). Основна функція пристроїв введення полягає в перетворенні даних з первинної фізичної форми в цифрові коди, що з розумінням сприймаються в середовищі ЕОМ.
Зворотне перетворення цифрових кодів в форму, що добре сприймається людиною або іншими пристроями (тексти на екрані дисплея або папері, звукові повідомлення) виконують пристрої виведення інформації (ПВ).
Якщо ЕОМ є складовою частиною системи управління технологічними процесами, чи використовуються в складі інших спеціальних систем, то роль пристроїв введення та виведення виконують спеціальні підсистеми введення і виведення - аналого-цифрові інтерфейси. Основними вузлами таких підсистем є різноманітні перетворювачі типу напруга - код, струм - код, частота - код, фаза - код. Крім перетворювачів в склад таких підсистем можуть входити датчики - перетворювачі фізичних величин, вузли узгодження параметрів, мультиплексори і т.і.
Висока продуктивність сучасних ЕОМ, характер задач, що розв'язуються, постійний розвиток програмного забезпечення вимагають зберігання в пам'яті ЕОМ, чи системи значних об'ємів інформації >1000Гб. В той же час ємність оперативної пам'яті, як правило, не перевищує 1Гб. Тому ефективна робота ЕОМ вимагає організації ієрархічної пам'яті з двох - трьох рівнів. Це досягається використанням на другому чи третьому рівнях пам'яті зовнішніх накопичувачів у вигляді жорстких дисків, накопичувачів на оптичних дисках, стримерів, накопичувачів на магнітних стрічках, накопичувачів на ZIP-дискетах чи магнітооптичних дисках.
Окрім названих пристроїв, введення-виведення інформації може організовуватись за допомогою кінцевих пристроїв каналів передачі даних, до яких відносяться модеми, факс-модеми, радіо модеми. До пристроїв виведення інформації можна віднести також принтери та плотери.
Виходячи з наведеного, можна зробити висновок, що практично всі пристрої, які виконують функції введення і виведення інформації є зовнішніми, інакше кажучи, периферійними пристроями ЕОМ. Спільною функціональною ознакою периферійних пристроїв є їх здатність до процесу перетворення інформації з однієї форми в іншу. Основними характеристиками при цьому є швидкість та точність перетворення інформації.
1.2. Загальні вимоги до периферійних пристроїв
На відміну від основних (базових) пристроїв ЕОМ, які мають однорідну електричну та механічну структуру, периферійні пристрої є пристроями, окремі вузли, яких побудовані на різних фізичних принципах. Так, розрізняють електронні, електромеханічні, електромагнітні, фотоелектронні, оптичні, пневматичні та інші вузли. Все це, як правило, призводить до підвищених вимог до конструкції ПП з точки зору вібрацій, виділення теплоти, появи паразитних електричних та механічних полів. Периферійний пристрій, як засіб зв'язку людини з ЕОМ, повинен відрізнятися високими ергономічними параметрами. Окрім того, механічні вузли ПП повинні відповідати підвищеним вимогам точності, жорсткості конструкції та їх міцності.
Дуже важливим параметром периферійних пристроїв є надійність їх експлуатації. Надійність, як правило, оцінюється безвідмовністю роботи пристрою через характеристики ймовірності безвідмовної роботи та напрацювання на відмову. Ймовірність безвідмовної роботи характеризує середню кількість відмов протягом заданого інтервалу часу, а напрацювання на відмову характеризує середній час, який напрацьовують пристрої до першої відмови.
Основним принципом, який лежить в основі конструювання ПП ЕОМ, є принцип модульності. Цей принцип полягає в компонуванні ПП у вигляді конструктивно завершених монтажних одиниць. Використання принципу модульності значно скорочує терміни проектування та виготовлення пристроїв, забезпечує можливість постійної модернізації складових частин, вибір гнучкої структури пристроїв, а також високу ремонтоздатність.
Курс: Обслуговування обладнання інформаційних систем
Група № 6, курс 2
Викладач: Замура Олександр Васильович
Дата проведення заннятя за розкладом - 07, 14 грудня 2020 р
Урок № 13 -16
Кількість годин - 4 години
Тема:
ЛПР Здійснювати підготовку персонального комп'ютера (ПК) до роботи під керівництвом оператора з обробки інформації та програмного забезпечення вищої кваліфікації або керівника підрозділу; встановлювати на материнську плату процесор, модулі пам'яті, системи охолодження та адаптери розширення; підключати накопичувачі на жорстких магнітних дисках, пристроїв магнітних та оптичних дисків, пристрої для зчитування інформації з карток флеш-пам'яті та зовнішні накопичувачі на жорстких магнітних дисках; підключати блок живлення та джерела аварійного та резервного живлення до ПК
Виконати тести:
Курс: Обслуговування обладнання інформаційних систем
Група № 6, курс 2
Викладач: Замура Олександр Васильович
Дата проведення заннятя за розкладом - 09, 16, 23, 30 листопада 2020 р
Урок № 5 - 12
Кількість годин - 8 години
Тема:
Загальні принципи побудови й архітектури сучасних інформаційних систем; техніко-експлуатаційні характеристики персонального комп'ютера; особливості конструкцій, технічні характеристики та функції основних компонентів системного блоку; порядок встановлення та підключення основних компонентів системного блоку.
Опрацювати матеріал:
Курс: Обслуговування обладнання інформаційних систем
Група № 6, курс 2
Викладач: Замура Олександр Васильович
Дата проведення заннятя за розкладом - 2 листопада 2020 р
Урок № 3 , 4
Кількість годин - 2 години
Тема: загальні принципи побудови й архітектури сучасних інформаційних систем;
ІНФОРМАЦІЙНА СИСТЕМА. СТРУКТУРА. ПРИНЦИП ФОН НЕЙМАНА
В цьому уроці ми розглянемо поняття інформаційної культури людини, інформатичної компетентністі, інформаційної системи; ознайомимось з видами та складовими інформаційних систем, архітектурою комп'ютера та принципами його функціонування, зокрема, принципом Джона фон Неймана.
ПОНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ТА ІНФОРМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНІСТІ
Інформаційна культура людини - це система знань, умінь і досвіду людини, яка дає змогу їй вільно орієнтуватися в інформаційному середовищі та свідомо здійснювати свою інформаційну діяльність.
ІНФОРМАЦІЙНА КУЛЬТУРА ПЕРЕДБАЧАЄ:
- знання основ теорії інформації;
- наявність навичок ефективного збирання, зберігання, опрацювання, передавання та захисту повідомлень;
- уміння аналізувати, класифікувати, оцінювати нові повідомлення, синтезувати нові знання;
- готовність не тільки отримувати нові знання, а й ділитися своїми;
- готовність сприймати різноманітні повідомлення, навіть такі, що ламають установлені і звичні стереотипи;
- високий рівень культури міжособистісного спілкування;
- уміння аргументовано вести дискусії, готовність визнати себе переможеним у цій дискусії;
- знання норм і правил, що регламентують використання інтелектуальної власності, та готовність незаперечно дотримуватися їх
- та ін.
Значною мірою розвитку інформаційної культури людини сприяє її інформатична компетентність.
ІНФОРМАТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
Інформатична компетентність передбачає наявність у людини знань, умінь і навичок у галузі інформатики і здатність розв'язувати необхідні (у тому числі й нові) теоретичні та практичні задачі з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
Кожен із вас має певний рівень інформатичної компетентності й інформаційної культури, оскільки протягом усього свого попереднього життя ви в тій чи іншій мірі використовували інформаційні технології. Але вимога сьогодення до кожного члена суспільства - постійно підвищувати рівень своєї інформаційної культури та розвивати її протягом усього життя.
ІНФОРМАЦІЙНА СИСТЕМА
Сукупність взаємопов'язаних елементів, що утворюють єдине ціле і призначені для реалізації інформаційних процесів, називається інформаційною системою.
СТРУКТУРА ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ:
Інформаційна система має апаратну та програмну складові.
Апаратна складова - це комплекс технічних засобів, який включає пристрої опрацювання і зберігання даних, пристрої введення і виведення, засоби комунікацій.
Програмна складова - це комплекс програм, які забезпечують реалізацію інформаційних процесів пристроями інформаційної системи.
ВИДИ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ:
За рівнем автоматизації
- ручні - усі інформаційні процеси реалізуються людиною без застосування будь-яких технічних засобів (у наш час такі інформаційні системи майже не застосовуються);
- автоматизовані - у реалізації інформаційних процесів беруть участь як людина, так і технічні засоби (у наш час такі інформаційні системи найпоширеніші, причому технічними засобами найчастіше є комп'ютери різної потужності);
- автоматичні - реалізація інформаційних процесів відбувається без участі людини (людина бере участь у роботі такої інформаційної системи лише на етапі її підготовки до роботи і на етапі аналізу отриманих результатів; у наш час такі системи ще малопоширені).
За рівнем аналізу даних
- системи опрацювання даних - такі інформаційні системи виконують найпростіші операції по опрацюванню даних: упорядкування, перетворення, пошук тощо, мають систему зберігання і пошуку даних -базу даних, але ніяк ці дані не аналізують;
- системи управління - такі інформаційні системи аналізують отримані дані, порівнюють їх із плановими, виявляють певні потреби виробництва, відслідковують хід виконання проектів, за спеціальними алгоритмами встановлюють тенденції (закономірності, перспективи) в роботі підприємств, організацій і цілих галузей господарства;
- системи підтримки прийняття рішень - такі інформаційні системи на основі аналізу отриманих даних узагальнюють їх і здійснюють прогнозування майбутньої діяльності підприємств, організацій, галузей господарства тощо; вони забезпечують обґрунтування можливих рішень щодо керівництва тим чи іншим підрозділом, надають людям, які приймають управлінські рішення, варіанти рішень з прогнозами їх наслідків; при цьому використовуються бази узагальнених даних і бази знань про правила прийняття рішень
Ви вже знаєте, що в сучасних інформаційних системах для реалізації інформаційних процесів широко використовуються комп'ютери. Комп'ютери дають змогу автоматизувати операції зі збирання, передавання, опрацювання, зберігання і захисту повідомлень.
ПЕРСОНАЛЬНИЙ КОМП'ЮТЕР
На рисунку подано зовнішній вигляд типового сучасного комп'ютера, призначеного для одночасної роботи з ним одного користувача. Такі комп'ютери називають персональними комп'ютерами (ПК).
СКЛАД ПЕРСОНАЛЬНОГО КОМП'ЮТЕРА
До складу ПК, зображеного на рисунку, входять:
- системний блок з розміщеними в ньому:
- процесором - пристроєм для керування роботою комп'ютера й опрацювання даних;
- пам'яттю - пристроєм для запам'ятовування даних та деякими іншими пристроями;
- клавіатура і маніпулятор «миша» - пристрої для введення даних;
- монітор і звукові колонки - пристрої для виведення даних.
АРХІТЕКТУРА КОМП'ЮТЕРА
Архітектура комп'ютера - це будова та принципи взаємодії всіх частин комп'ютера.
Використовуючи ідеї Беббіджа, у 1946 році американський математик Джон фон Нейман сформулював загальні принципи, щодо побудови комп'ютера, аби він був універсальним та ефективним пристроєм для виконання обчислень та логічних операцій.
Фон Нейман виділив п'ять базових елементів комп'ютера:
- арифметико-логічний пристрій
- керуючий пристрій, який організовує виконання програми
- запам'ятовуючий пристрій
- пристрої для введення інформації
- пристрої для виведення інформації
ПРИНЦИПИ ПОБУДОВИ КОМП'ЮТЕРА
Принципи побудови комп'ютерів, висловлені Джоном фон Нейманом (США, 1946р.) і, незалежно, Сергієм Олексійовичем Лебедєвим (СРСР, 1948р.) стали завершенням першого етапу розвитку науки про комп'ютери.
Принципи функціонування сучасних комп'ютерів:
- Принцип двійкового кодування полягає в тому що всі дані подаються у вигляді двійкових кодів.
- Принцип програмного керування полягає в тому що всі операції з опрацювання даних здійснюються відповідно до програм і ці програми розміщуються в пам'яті комп'ютера.
- Принцип адресності полягає в такій організації пам'яті комп'ютера, за якої процесор може безпосередньо звернутись до даних, розміщених у будь-якій частині пам'яті. До того ж кожна мінімальна частина пам'яті (комірка пам'яті) має унікальне ім'я - адресу.
- Принцип однорідності пам'яті полягає в тому, що всі дані, у тому числі й програми, зберігаються в одному і тому самому запам'ятовуючому пристрої.
Це дає змогу звести модернізацію або ремонт комп'ютера до заміни окремих модулів. Так, можна замінити процесор, блоки пам'яті, монітор на аналогічні або на пристрої з покращеними значеннями властивостей.
Комп'ютери, які працюють на основі зазначених принципів, мають так звану фоннейманівську архітектуру.
ІV Домашнє завдання
Вивчити поняття «інформаційна система», «архітектура комп'ютера» та принципи функціонування сучасних комп'ютерів.
Джерела:
- Завадський І. О. та ін. Інформатика: 9 кл.: Підруч. для загальноосвіт. навч. закл./ І. О. Завадський, І. В. Стеценко, О. М. Левченко. - К.: Видавнича група BHV, 2009. - 320 с.: іл.
- Інформатика: 9 кл.: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. / Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько; за заг. ред. М.З. Згуровського. - К.: Генеза, 2009. - 296 с.: іл.
Курс: Обслуговування обладнання інформаційних систем
Група № 6, курс 2
Викладач: Замура Олександр Васильович
Дата проведення заннятя за розкладом - 26 жовтня 2020 р
Урок № 1, 2
Кількість годин - 2 години
Тема: Техніку безпеки під час роботи з обладнанням інформаційних систем;
Правила техніки безпеки під час роботи з комп'ютером
Кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій насичений різноманітною електронною технікою, яка живиться від електричної мережі з напругою змінного струму 220 В. Це потребує дотримання додаткових правил безпеки під час проведення навчальних занять і позаурочних заходів.
До початку роботи:
- з дозволу вчителя займіть своє робоче місце за комп'ютером, налаштуйте висоту стола, стільця, підставки для ніг, кут нахилу монітора так, щоб (рис. 2.57):
- середина екрана монітора знаходилася трохи нижче горизонтальної лінії зору;
- відстань від очей до поверхні екрана становила 40-80 см, залежно від розмірів об'єктів на екрані;
- лінія від очей до центра екрана монітора була перпендикулярна до площини екрана;
- пальці рук вільно лежали на клавіатурі;
- руки утворювали в ліктьовому суглобі кут, близький до 90;
- клавіатура лежала на поверхні стола або на спеціальній полиці на відстані 10-30 см від краю і була нахилена під кутом 5-15;
- спина опиралася на спинку стільця;
- ноги опиралися на підлогу або на спеціальну підставку;
- наведіть лад на робочому столі, приберіть з нього предмети, які не потрібні для роботи;
- перевірте чистоту своїх рук, за потреби вимийте їх і витріть насухо;
- за потреби, з дозволу вчителя і тільки спеціальною серветкою протріть екран монітора, клавіатуру, килимок і мишу;
- перевірте відсутність зовнішніх пошкоджень комп'ютерного обладнання;
- з дозволу вчителя ввімкніть комп'ютер.
Під час роботи:
- тримайте робоче місце охайним, не розміщуйте на ньому сторонніх речей;
- витримуйте правильну поставу - не нахиляйтеся близько до поверхні екрана, не згинайтеся, тримайте руки без напруження;
- після 15-20 хв роботи або при відчутті втоми виконайте комплекс вправ для очей і для зняття м'язового напруження;
- не намагайтеся самостійно усунути перебої в роботі комп'ютера, при їх виникненні негайно покличте учителя;
- не торкайтеся задніх стінок монітора та системного блока, не чіпайте дротів живлення;
- акуратно вставляйте і виймайте змінні носії;
- не торкайтеся екрана монітора руками (це забруднює його і порушує антиблікове покриття);
- категорично забороняється знімати кришки корпусів пристроїв комп'ютера, самостійно без дозволу вчителя приєднувати і від'єднувати пристрої комп'ютера.
Після закінчення роботи:
- приберіть своє робоче місце;
- з дозволу вчителя вимкніть комп'ютер або закінчіть сеанс роботи.

Програма з підготовки за професією Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення ІІ категорії
Модуль ООІ та ПЗ-2.1. Обслуговування обладнання інформаційних систем
ООІ та ПЗ-2.1.1 Побудова та підключення системного блоку Знати:
техніку безпеки під час роботи з обладнанням інформаційних систем; загальні принципи побудови й архітектури сучасних інформаційних систем; техніко-експлуатаційні характеристики персонального комп'ютера; особливості конструкцій, технічні характеристики та функції основних компонентів системного блоку; порядок встановлення та підключення основних компонентів системного блоку.
Уміти: здійснювати підготовку персонального комп'ютера (ПК) до роботи під керівництвом оператора з обробки інформації та програмного забезпечення вищої кваліфікації або керівника підрозділу; встановлювати на материнську плату процесор, модулі пам'яті, системи охолодження та адаптери розширення; підключати накопичувачі на жорстких магнітних дисках, пристроїв магнітних та оптичних дисків, пристрої для зчитування інформації з карток флеш-пам'яті та зовнішні накопичувачі на жорстких магнітних дисках; підключати блок живлення та джерела аварійного та резервного живлення до ПК
ООІ та ПЗ-2.1.2 Побудова та підключення периферійних пристроїв Знати: призначення та функції периферійних пристроїв; техніко-експлуатаційні характеристики периферійних пристроїв.
Уміти:
підключати периферійні пристрої до ПК; регулювати та усувати дефекти відображення інформації на екрані дисплея;
підключати мультимедійне обладнання до ПК керувати їх роботою; проводити обслуговування обладнання інформаційних систем відповідно до встановленого порядку.